Program – boka in de programpunkter du vill gå på i kalendern redan nu!
Nu kör vi igång!
Scaleup week inleds av veckans moderator Camilla Björkman, vd på Breakit.
Från kris till succé – så byggde vi om vår affär efter konkurrensen från jättarna
Livevideotjänsten Bambuser är ett av de bolag som har fått anpassa sin affärsmodell i takt med att konkurrensen från jättar som Facebook ökat. Ett av Bambusers nyare drag är satsningen på en ny livetjänst inom e-handel där man knutit starka spelare som Lyko, Nakd och Bianca Ingrossos Caia Cosmetics till sig. Här ger Bambusers vd, Maryam Ghahremani sina bästa tips på hur man vinklar om sin affärsmodell för att anpassa sig till nya tider.
Exklusiv workshop: Att leda i kris – utveckla ditt ledarskap steg för steg (VIP-innehåll)
Ledarskapsexperten David Ol-Lars har lång erfarenhet av att vara ledare i utmanande situationer, bland annat från polisen och insatsstyrkan. Under 45 minuter lär han dig grunderna i hur du som ledare kan agera i svåra situationer.
Så får du investerarna (eller banken) på kroken – trots tuffa tider
Både tidigare finanskriser och it-bubblan var ett stålbad för många entreprenörer eftersom kapitalet som finansierade dem försvann. Ser vi samma tendenser nu i och med corona? Vilka alternativ har du som en entreprenör som behöver kapital? Och hur får du kapitalet att räcka?
Paneldeltagare: Kerstin Cooley, Brightly Ventures, Americo Fernandez, SEB och Stefan Lundell, Breakit
De byggde ett bolag värt 400 miljoner på mindre än två år – därför blev Caia Cosmetics en succé från starten
Bianca Ingrosso och Mikael Snabb har byggt ett bolag värt 400 miljoner kronor på mindre än 2 år. Nu berättar de varför varumärket blev en succé från starten och hur de vänt upp och ner på en traditionell bransch.
Från idé till internationell succé på bara nio månader – det här kan du lära dig av hajpade startupen Memmo
Han fick idén efter en middag med Elon Musk. Sedan gick allt i rekordfart. Efter en succéartad premiär hemma i Sverige är Gustav Toresson nu på väg att lansera kändis-plattformen Memmo i flera länder. Hör hans sanslösa story och vad andra entreprenörer som vill växa kan lära av den.
Talare: Gustav Toresson, Memmo
Är krisen redan över? Så är det ekonomiska läget just nu
Coronapandemin har skapat stora omvälvningar i ekonomin. Vad kommer att vara bestående? Hur ser läget ut framåt? När återhämtar vi oss efter denna chock? Hur ska vi som driver bolag agera? Américo Fernández, företagsekonom på SEB, ger dig en statusuppdatering från omvärlden.
Workshop: Se in i framtiden – så kan du förbereda dig redan nu (VIP-innehåll)
Vad händer efter corona – och hur ska man planera efter det? Det är en fråga som många ledare och entreprenörer i Sverige ställer sig just nu – utan att hitta ett svar. Ingen av oss kan väl förutse framtiden? Eller kan vi det? Charlotte Mattfolk är mångårig managementkonsult och expert på så kallad scenarioplanering. Här guidar hon dig rätt.
Talare: Charlott Mattfolk, scenarioplaneringsexpert
Superentreprenören om sina värsta kriser – så kom han tillbaka och det lärde han sig
Profilklädersbolaget New Waves grundare, vd och storägare Torsten Jansson har stångat sig igenom tre tuffa kriser sedan starten för 30 år sedan. I en het intervju ger han sina bästa råd till entreprenörer som vill ta sig starkare ur denna kris.
Talare: Torsten Jansson, New Wave Group
Varmt välkommen till veckans andra dag!
Scaleup week inleds av veckans moderator Camilla Björkman, vd på Breakit.
Sekt eller superteam – så bygger du en företagskultur för tillväxt
Finns det en sak som genomgående är viktigt för både stora och små bolag, är det en gynnsam företagskultur. Det finns få saker som lockar medarbetare som den kända startup-kulturen. Men vad händer med kulturen när bolaget blir mer moget? Hur kan man utveckla och bibehålla en stark företagskultur för ett företag som genomgår snabb tillväxt? Vilka negativa sidor finns med en för stark kultur?
Talare: Johnny Warström, Mentimeter
Diskussion: Sekt eller superteam? (VIP-innehåll)
I ett slutet Zoom-rum diskuterar vi tillsammans våra insikter från föregående föreläsning med Mentimeters grundare Johnny Warström. Hur är företagskulturen hos dig och hur skulle du vilja att den var? Vilka är dina lärdomar kring att bygga kultur och vilka utmaningar vill du ha hjälp med? Vi diskuterar i små grupper och hjälper varandra med varsin utmaning. Förbered dig därför gärna innan med en konkret utmaning du vill ha hjälp med.
Diskussionsledare: Camilla Björkman, Breakit
Rekrytera rätt – så hittar du stjärnorna (och undviker rötäggen)
Många bolag vittnar om en rådande brist på talang, vilket hindrar dem att expandera. Samtidigt finns det många rön kring vad som är viktigast gällande kompetens eller potential. Hur hittar man kvalificerade medarbetare snabbt? Hur bibehåller man gedigna processer med onboarding, utbildning och en professionell process i en fas av snabb expansion? Vilka misstag ska man undvika?
Paneldeltagare: Bo Mattsson, J12 Ventures, Anna Stenberg, Kinnevik och Jan Skogum, Teknikföretagen
Investerings-gurun: Så skalar du upp för att kunna ta in kapital
Bara en bråkdel av alla startups växer sig riktigt stora och blir så kallade "scaleups". En nyckelfaktor för många bolag som vill växa snabbt kan vara just att ta in kapital. Men hur förbereder du dig och ditt företag för den resan och hur förbättrar du era odds för att hitta investerare som är redo att punga ut?
Varumärkesvård för 20-talet – så skapar du relevans, trovärdighet och avslut
Aldrig har företagare haft fler vägar att nå sina slutkunder. Traditionell media, influencers, adwords och earned-media är begrepp som varje bolagsledning behöver ta ställning till. Men hur säkerställer man att man bygger ett starkt varumärke, med god kännedom hos sin kärnmålgrupp? Hur säkerställer man att varumärket känns relevant och står för rätt saker i dessa turbulenta tider?
Talare: Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg
Att gå från hypertillväxt till kontrollerad expansion – så ska KidsBrandStore växa lönsamt
Adeline Sterner började som vd på KidsBrandStore mitt i brinnande coronakris och ska nu få företaget att visa svarta siffror. Var börjar man? Hur ska man tänka kring organisationsstruktur och hur gör man nedskärningar när alla jobbar hemifrån? Adeline har tidigare varit både entreprenör och konsult på McKinsey och hon kommer att guida dig genom sin strategi samt visa på vilka fällor du inte ska kliva i.
Slut för denna dag!
Stort tack för idag! Vi ses igen i morgon.
Varmt välkommen till veckans tredje dag!
Scaleup week inleds av veckans moderator Camilla Björkman, vd på Breakit.
Från banankartonger till mångmiljonsuccé – om konsten att bygga globala tillväxtbolag och hantera utmaningarna på vägen
Serieentreprenören och filantropen Gunilla von Platen är delägare och operativ i bolagen Transcom och Xzakt Kundrelation som tillsammans omsätter närmare 6 miljarder. Hör Gunilla von Platen berätta om sin makalösa entreprenörsresa som började med tomma händer och ledde, via en första miljon redan vid 22-års ålder och en personlig och affärsmässig crash i samband med att IT-bubblan sprack, till grundandet av Xzakt som kom att ta Gunilla till toppen. En karriär kantad av utmaningar. Idag är Gunilla bl a ängelinvesterare i tio bolag, aktiv i Prins Daniels Fellowship, grundare till barnhemmet Little Angel i Syrien och vice ordförande för UN Women Sverige.
Warren Buffets nya favorit – unicorn-bolaget Snowflake förklarar hur man gör sin data till en intäktskälla
Förra veckan skakade det hajpade data molnbolaget Snowflake om börsen rejält när det noterades på New York Stock Exchange. Nu finns deras regionala director Philip Stenholm på plats på Scaleup Week för att berätta om deras resa samt hur företag kan ha sin data som affärsmodell eller alternativ intäktskälla.
Så lyckas ni med vd-skiftet – för grundare som vill släppa taget och vd:s som ska ratta företaget (VIP-innehåll)
Går du och funderar på att ta in en extern vd? Eller är du själv extern vd i ett ägarlett bolag? Att lyckas med en extern vd i ett ägarlett företag innebär många utmaningar och ställer krav både på ägaren och den nya vd:n. Under 40 minuter får du handfasta verktyg och de råd ni behöver för att öka chanserna att genomföra ett framgångsrikt vd-skifte.
Exklusiv workshop med Agneta Olsson, Chair Management
Att växa snabbt utan att få växtvärk – så organiserar du företaget för tillväxt
Ett bolag som växer snabbt ställs in för flera utmaningar. Allokering av rörelsekapital, rekrytering samt infrastruktur och interna processer kan alla bli flaskhalsar som hindrar fortsatt tillväxt. Men hur sätter man upp sin organisation för att kunna ta tillvara på tillväxten? Hur möjliggör man att snabbt skala sin produkt och sitt team utan att uppleva växtvärk?
Talare: Hannah Meiton, Sting
Hetaste trenden inom SaaS – så får du produkten att sälja sig själv
Den hetaste trenden inom SaaS är att mobilisera bolaget från sälj- eller marknadsstyrt till produktstyrt, så kallad product led growth. Det innebär att produkten till stor del har möjlighet att sprida, och sälja, sig själv. Så hur vet du när det är dags att skifta fokus, och vilka steg behöver du ta för att göra det? Grundare Mathias Thulin från GetAccept delar med sig av sina insights direkt från Silicon Valley.
Från 0 till unicorn på 4 år
Erik Gatenholm är en amerikansk blomstrande serieentreprenör med passion för bioteknik och förändring av medicinens framtid. Som VD och grundare av CELLINK, världens ledande 3D Bioprinting-teknikföretag, har Erik och hans team kommersialiserat den första universella bioink för 3D Bioprinting av mänskliga vävnader och organ.
Talare: Erik Gatenholm, VD Cellink
Konflikthantering med Acast-grundarna – så löser du ägarbråken
Att attrahera investerare och kapital kan för många vara nyckeln för att växa. Men tyvärr är det inte alltid guld och gröna skogar i relationen mellan entreprenören och investeraren. I denna unika programpunkt coachar Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander, som själva har erfarenhet av både att ta in kapital och att investerare, dig och andra som har utmaningar med sina investerare. Maila gärna ditt problem till camilla@breakit.se så försöker vi lyfta din fråga – du kan vara helt anonym.
Klimatanpassa din affärsmodell – och öka försäljningen (samtidigt)
Trycket på näringslivet att ställa om till hållbara affärsmodeller har aldrig varit större. Unga, flexibla och relativt nystartade bolag har många möjligheter att justera sin affärsmodell jämfört med de stora etablerade jättarna. Hur identifierar man vart man har mest impact i sitt hållbarhetsarbete? Hur kan man minska sitt koldioxidavtryck och hur ser kunskapsläget egentligen ut när det kommer till klimatkompensation?
Talare: Kaj Török, Max Burgers
Varmt välkommen till veckans fjärde dag!
Scaleup week inleds av veckans moderator Camilla Björkman, vd på Breakit.
Är du redo när det väl gäller att skala upp? Så tänker du kedja från dag ett
Rapide är beviset på att man kan skala sin produkt och tjänst på en extremt nischad affärsidé. Idag gör deras internutbildade ögonbrynsspecialister hundratusentals ögonbryn varje år runt om i Sverige.
Så upptäckte mor och dotter ett förändrat beteende hos deras kunder och så lyckades de att nå sitt mål: Att erbjuda skönhet för alla och att tänka kedja ifrån dag ett.
Talare: Tilda Nordh, Rapide Brow & Lash
Byggde ett miljardbolag – nu avslöjar han hur du skapar den ultimata säljstrukturen
En av de vanligaste utmaningarna för försäljningschefer i växande bolag är hur man ska allokera sina resurser i förhållande till inbound/outbound. Hur kan man sätta upp en vinnande försäljningsorganisation med den rätta mixen? Vilka faktorer är de viktigaste för att driva processen från kännedom till försäljning?
Talare: Fredrik Skantze, Funnel
Han bygger Sveriges nästa Unicorn – miljardbolaget som utmanar Amazon
Emil Eifrém har grundat grafdatabasbolaget Neo4j som idag konkurrerar med jättar som Amazon och som räknar bolag som NASA, eBay, Volvo och Telia till sina kunder. Emil delar med sig av sina erfarenheter som grundare till ett globalt företag med långsiktigt värdeskapande.
Svajiga tider kräver snabba företag – här är reglerna du behöver tänka på när du omorganiserar
Det sker stora omvälvningar just nu i ekonomin och den ena månaden är inte den andra lik. Även inom bolaget kan det vara stora variationer när det gäller belastning. Kanske har du en säljavdelning som behöver gasa samtidigt som du måste säga upp hela utvecklingsteamet? Eller en marknadsavdelning som fått massor av göra – när andra står i princip tomhänta? För att kunna vara agil och skala upp och ner snabbt när det väl gäller så behöver du ha en strategi för det. Björn Widlert, chef på medlemsenheten på Teknikföretagen, guidar dig kring vad du behöver tänka på och vilka regler du behöver veta om.
Hon fick klotets tyngsta techbolag som kunder – nu bjuder hon på framgångsformeln
Vissa företag lyckas år efter år leverera kraftig tillväxt. Detta trots att produktutveckling, sourcing och försäljning också behöver utvecklas i samma takt. Men hur bygger man en skalbar produkt i en teknikintensiv bransch? Hur gör man för att få de stora jättarna som kunder?
Talare: Stina Ehrensvärd, Yubico
Att skala ett tjänstebolag – så gjorde vi – och så kan du göra
Att skala en digital produkt är en sak – men hur skalar man egentligen ett tjänstebolag som säljer sin tid på bästa sätt? Niklas Roupé är vd på och en av grundarna till digitala fullservice-byrån Bombayworks som vuxit till över 70 miljoner i omsättning. Här beskriver han hur han steg för steg skalat Bombayworks och vad man som tjänstebolag behöver tänka på för att bli en scaleup. Efteråt får du som vill workshoppa i grupp.
Workshop: Så skalar du ett tjänstebolag (VIP-innehåll)
Niklas Roupé, vd för och grundare av digitala fullservice-byrån Bombayworks som vuxit till över 70 miljoner i omsättning, håller i denna workshop som kommer efter hans föreläsning på samma tema. Ni som har VIP-biljett hoppar enkelt över till Zoom där vi workshoppar i grupp med Niklas som workshop-ledare.
Att skala en produkt globalt – så gjorde vi för att ta ut Natural Cycles i världen
Snabbväxande bolag på en eller flera lokala marknader ställer sig ofta frågan om tiden är mogen för en ordentlig utlandsexpansion. Detta ställer dock nya krav på kundkännedom, regulatoriska miljöer samt distribution och försäljning. Hur kan man möjliggöra en snabb expansion och skala en produkt globalt? Vilka är nyckelfrågorna, och vilka fallgropar måste man undvika?
Talare: Elina Berglund, Natural Cycles
Net negative churn – den bortglömda tillväxtmotorn
Tillväxttakt (Growth-rate), årligt återkommande prenumerationsintäkter (ARR) och tappade kunder (Churn) är alla populära nyckeltal för att följa ett SaaS-bolags utveckling. För b2b SaaS bolag är merförsäljning till befintliga kunder ofta nyckeln till effektiv tillväxt. Med net negative churn skapar du den ultimata tillväxtmotorn, där du kan fortsätta växa även i perioder av högre churn eller lägre nykundsförsäljning
Talare: Erik Fjellborg, vd och grundare Quinyx
Egen reflektion och fortsatt nätverkande
Under veckan har ni tagit del av mycket intryck, ny information och nya kontakter. Fredagen är därför ett utmärkt tillfälle att reflektera kring vad du tagit med dig och hur du själv ska applicera det i ditt eget entreprenörskap. Idag kan du också boka upp möten med de andra deltagarna du träffat under veckan.